Vi vil kartlegge kvalitet i norske barnehager ved bruk av ulike metodiske innfallsvinkler, og internasjonalt anerkjente verktøy for kvalitetsmåling:
- Video-observasjon (Caregiver Interaction Profile/CIP – fire sekvenser á 8 minutter)
- ECERS-R (Early Childhood Environment Rating Scale: fokuserer på faginnholdet i barnehagen i lys av Rammenplan)
- ITERS-R (Infant/Toddler Environment Rating Scale)
- Foreldreintervju når barnet er rundt 30 mnd og 4,5 år
- Intervju/spørreskjema til styrer/pedagogisk leder
- Sosial atferdskartlegging (bygger på Kari Lamers sosial atferdskartleggingsskjema, gjennomføres av pedagogisk leder når barnet er 2 år og 8 måneder, samt 4,5 år)
- Ordforrådstest (2,5 år og 4,5 år) (British Ability Scales/BAS)
- Kvalitative dybdestudier
![](http://ers.fpg.unc.edu/sites/ers.fpg.unc.edu/files/ecers_r_cover0001.png)
![](http://ers.fpg.unc.edu/sites/ers.fpg.unc.edu/files/iters_r_cover0001.png)
![](http://www.gl-assessment.co.uk/sites/gl/files/styles/large/public/Product-images/BAS3_Manuals%20Group.png)
Prosjektet vil også utvikle et nasjonalt kvalitetsevalueringsverktøy som vil være tilpasset norske barnehager.
For mer inngående informasjon om prosjektets metodevalg, les vårt paper om metodiske idealvalg og nødvendige tilpasninger her